Optispray of AdBlue?

We krijgen regelmatig de vraag waarom je zou moeten kiezen voor Optispray inplaats van AdBlue. In dit artikel leggen we je graag uit wat het verschil is en wanneer je welk middel moet gebruiken.

AdBlue

AdBlue, ook bekend als Diesel Exhaust Fluid of AUS 32, is een helder mengsel van gedemineraliseerd water en zuiver ureum. Het wordt gebruikt in dieselvoertuigen met een Selective Catalytic Reduction-katalysator (SCR) om schadelijke stikstofoxiden om te zetten in onschadelijke stoffen.

Dit vermindert de uitstoot en voldoet aan strengere emissienormen. Het SCR-systeem bevindt zich achter het roetfilter in de uitlaat. AdBlue wordt geïnjecteerd om ammoniak te vormen, die stikstofoxiden neutraliseert tot onschadelijke stikstof en waterdamp.

OptiSpray

Naast AdBlue bieden we ook AdBlue Optispray aan, een product geschikt voor dieselmotoren met specifieke werkomstandigheden. Optispray is ontworpen voor motoren met lage gemiddelde belasting, veelvuldig start-stop gedrag en langdurig stationair draaien. Daarnaast is het ideaal voor motoren met lagere uitlaatgastemperaturen, waarbij OptiSpray de voorkeur kan hebben boven standaard AdBlue.

OptiSpray (Air1) is een variant van gewone AdBlue met een extra additief, specifiek ontwikkeld voor motoren die moeite hebben om de juiste bedrijfstemperatuur te bereiken. Dit is van belang om verstoppingen in leidingen en uitlaatsystemen te voorkomen.

OptiSpray zorgt voor een fijnere spray in het uitlaatsysteem vergeleken met standaard AdBlue, wat resulteert in een efficiëntere verdamping van overtollig water. Dit vermindert de temperatuurbehoefte voor de hydrolyse - het proces waarbij schadelijke gassen worden omgezet in onschadelijke stoffen.

Vooral voertuigen die veel stationair draaien en met wisselende belasting, zoals trekkers en zelfrijders, kunnen baat hebben bij OptiSpray om verstoppingsproblemen te voorkomen.

Open Kramp Webshop
Bestel je onderdelen hier
Blok
online
Wat kunnen we voor u betekenen?
10:40